Glatt humör kom till nytta

Ringmärknings info / Permalink / 0

Varken vår tilltro till syskonen Kadins nybörjartur eller Martins tilltro till sin förmåga att hitta rara fåglar hjälpte denna morgon. Det blåste ganska hårt så näten stod väldigt tomma. Germund fick alltså en mjukstart med de åtta fåglar som trots allt fastnade. Resten av tiden ägnades åt att skåda och att frysa lite grand. Förutom lärkfalkarna såg vi även tornfalk och sparvhök. Martin hittade också en turkduva i Kristineberg. Eftersom den inte är så vanlig på ön får han godkänt betyg i dag, men ska han ha mycket väl godkänt i morgon får han lov att hitta något fräsigare.

När vi hade ätit lunch tog vi en tur på ön efter en nödvändig glasspaus i solen vid vandrarhemmet. Vi gick till Svartglo, Alarängsviken och Sundstranden. Det var ganska lugnt i skogen. Vid Sundstranden satt en törnskatehane. Senare på eftermiddagen gick vi till hamnen och följde därefter stranden ut på Tärnudden där labbparet stod och hängde. I Tärnsjön födosökte en gluttsnäppa och en hämpling sjöng intensivt vid en av nätgatorna.

Vinden mojnade under dagen och solen värmde rätt bra ända in på kvällen. Efter att ha klätt på oss ett rimligt antal lager kläder (åtminstone för den norduppländska skärgården i slutet av maj) vågade vi oss på att äta middag utomhus. Det inspirerade oss sen till att välja samma sorts habitat för att avnjuta de drycker som serveras på vandrarhemmets pub. Där var liv och rörelse på både människor och mygg.

Förhoppningsvis kommer det nu in en del fågel under natten eftersom sträckförhållandena är klart bättre än vad som varit de senaste dygnen.

Fångsten blev åtta märkta av sex arter: rosenfink 2, rödstjärt 2, grå flugsnappare 1, lövsångare 1, rödhake 1 och ärtsångare 1.

/Lina

Martina mäter vingen på ob fågel.

Germunds händer mäter vingen på en rosenfink.