Morgonen idag var magisk

Ringmärknings info / Permalink / 0
Det var 17 grader klockan 3 när jag drog upp näten och rosenfinkar, en näktergal och en kärrsångare toppade gryningskören. Det har kommit in en hel del fågel i natt och fångsten blev riktigt bra. I topp ligger lövsångare - det pågår ju ett sträck av den arten fram till c:a den 10 juni. Det måste vara de allra nordligaste populationerna som passerar nu. Annars är törnskatorna dominerande, men lyckligtvis inga olyckor i näten.
 
Årets specialitet tistelfjäril är nu så vanlig att den antagligen är huvudföda för törnskatorna. Vi har ju tre syrenbuskage på tomten och jag uppskattar att det konstant är c:a 20 tistelfjärilar i vart och ett av dessa buskage, förutom alla fjärilar som flyger på maskrosor mm. Det är den absolut största invasionen som jag har sett under alla mina år på Örskär. 
 
Nu åker jag hem av privata skäl, men Jan Wärnbeck tar över och märker lördag och söndag.
 
Dagens märkningar: 9 lövsångare, 2 ärtsångare, 4 törnsångare, 1 svarthätta, 2 trädgårdssångare, 8 törnskator.
 
Summa: 26 märkta av 6 arter.
 
/Tobbe
 
Se film på tistelfjärilarna: https://youtu.be/9TTmht5bchA
 
 
 
Till top