En stilla dag - men åter en ny märkart för Örskär

Ringmärknings info / Permalink / 0
En stilla, blåsig och fågelfattig dag förgylldes av en annan art som - liksom gårdagens lundsångare - är förväntad att hitta i näten men som hittills gäckat oss märkare. Jag talar om höksångare. Plötsligt hängde den där. En konsultation av Lasse Svenssons bok gav vid handen att det inte är trivialt att vare sig köns- eller åldersbestämma höksångare på våren. Jag har preliminärt klassat den som en 20 hona, men jag tänker konsultera Lennart Karlsson i Falsterbo som tycks vara auktoriteten på området.
 
Edftersom jag var ensam idag blir forografierna därefter - jag har svårt för att fotografera den typ av bilder som det handlar om när man ska få en fågel att posera på ett önskvärt sätt i ena handen och samtidigt hantera kameran (dvs mobilen) med den andra handen. Så ni får hålla till godo med de bilder som bjuds.
 
Ringmärkning. 2 svartvit flugsnappare, 4 lövsångare, 1 ärtsångare, 2 grönsiska, 1 rödhake, 1 svarthätta, 2 sädesärla, 1 höksångare. Totalt 14 fåglar av 8 arter.
 
Rodrigo Esparza-Salas anlände under dagen, så i morgon blir vi åter 2 vid näten.
 
 
Höksångare - preliminärt 20 hona
 
 
Till top