Siskdrag, Måndag 9/10 2023

Ringmärknings info / Permalink / 0

Jag trotsade vädrets makter i går och lyckades trots vind och vågor ta mig ut under sen eftermiddag, lagom att få se fyren i sista kvällsljuset.

Började sätta upp nät ute på Tärnudden strax innan kl. 7. Fortfarande rätt hård vind från N (10 m/s). Mycket gråsiskor hördes. Bestämde mig för att inte dra upp alla sju näten där ute utan det blev bara 5 nät. Men innan jag ens fått upp det femte var det fåglar i näten och gråsiskor, främst, lite över allt. Jag började direkt dra ner några, sprang o hämtade påsar, plockade ur de fåglar som fångats och drog sen ner de sista.  När fåglarna var processade var det fortfarande mycket siskor och nu även trastar (främst björk men även några Tal, rödvinge och dubbel). Nu drog jag bara upp tre nät som sen under knappt 2 timmar fick in två fåglar till. Sen kändes det onödigt att hissa upp fler – det hade tystnat. Totalt 17 nymärkningar samt en återfångst av egen kungsfågel. Hade vi varit fler kunde slutsumman säkert blivit 170! Övrigt? Inte mycket men 1 varfågel och en sparvhök – nästan i nät.

Gråsiska  14

Kungsfågel  2

Svartmes  1

Jan `Putte´ Sundberg

 
Till top